Sähköposti, roskaposti, huijaukset, tietojenkalastelu

Sähköposti

Sähköposti on nykyaikainen viestintäväline, jolla on monia etuja. Se on joustava, nopea ja suora. Sähköpostilla oli keskeinen merkitys Internetin yleistymisessä 1990-luvun alkupuolella. Viestin lähettäjän osoitteen piilottaminen on kuitenkin verrattain helppoa, joten sähköposti ja Internet antavat mahdollisuuksia roskapostiviestien lähettämisen kaltaiselle rikolliselle toiminnalle.

Laajasti ottaen roskapostilla tarkoitetaan ei-toivottuja mainoksia, huijauksia ja haitallisten ohjelmistojen levittämistä. Käyttäjälle tämä aiheuttaa ylimääräistä harmia ja vaaraa, ja lähettämisen kustannukset ovat erittäin alhaiset. Roskapostin lähettäjillä on käytettävissään monia työkaluja ja lähteitä, joiden avulla he voivat hankkia uusia sähköpostiosoitteita. Roskapostin määrää ja muotoja on lisäksi erittäin vaikea säännellä. Mitä pidempään sähköpostiosoitetta käytetään, sitä todennäköisemmin se joutuu ennen pitkää jonkin roskapostin lähettäjän tietokantaan.

Joitakin ohjeita ongelmien estämiseksi:
  • Jos mahdollista, älä julkaise sähköpostiosoitettasi Internetissä.
  • Anna sähköpostiosoitteesi vain luotettaville henkilöille.
  • Jos mahdollista, älä käytä yleisiä sähköpostitunnuksia. Mitä monimutkaisempi tunnus on, sitä epätodennäköisemmin sitä seurataan.
  • Älä vastaa postilaatikkoosi saapuneisiin roskapostiviesteihin.
  • Ole varovainen, kun täytät Internet-lomakkeita. Varo erityisesti valintaruutuja, kuten ”Kyllä, haluan saada postilaatikkooni tietoa...”
  • Käytä eri sähköpostiosoitteita erilaisiin tarkoituksiin, esimerkiksi yhtä työasioihin, toista yhteydenpitoon ystävien kanssa, kolmatta ostoksiin verkkokaupoista jne.
  • Vaihda sähköpostiosoitteesi silloin tällöin.
  • Käytä ESET Smart Security -sovelluksen roskapostinestomoduulin kaltaista roskapostinestoa.

Roskaposti

Internet-mainokset ovat nopeimmin kasvavia mainostamistapoja maailmassa. Suurimmassa osassa Internet-markkinointia yhteydenottokanavana toimii sähköposti. Sen tärkeimmät edut ovat olemattomat kustannukset sekä lähestymistavan suoruus ja tehokkuus. Lisäksi mainokset saapuvat perille lähes välittömästi. Useat yritykset käyttävät sähköpostia yhteydenpitovälineenä nykyisten ja mahdollisten asiakkaidensa kanssa. Joissain tapauksissa tällainen mainostaminen on hyväksyttyä, koska jotkin käyttäjät voivat haluta tietoja joistakin kaupallisista tuotteista.

Monet yritykset lähettävät kuitenkin suuria määriä ei-toivottuja mainoksia. Näissä tapauksissa on kyse sähköpostimarkkinoinnin sijaan roskapostista. Jatkuvasti yleistyvistä ei-toivotuista kaupallisista sähköpostiviesteistä on tullut vakava ongelma. ESET Smart Security -sovelluksen roskapostinestomoduulin avulla voit suojata sähköpostiosoitteesi roskapostiviesteiltä.

Huijaukset

Huijaus on Internetissä leviävä viesti. Tavallisesti se lähetetään sähköpostitse, mutta joskus se voi levitä myös ICQ:n ja Skypen kaltaisten pikaviestinten välityksellä. Itse viesti on usein vitsi tai urbaani legenda.

Tietokonevirushuijaukset yrittävät herättää käyttäjissä pelkoa, epävarmuutta ja epäilystä. Ne uskottelevat, että jokin tuntematon uusi virus poistaa tiedostoja, varastaa salasanoja tai tekee järjestelmälle muuta haittaa.

Joidenkin huijausten tarkoituksena on nolata toiset. Vastaanottajia pyydetään tavallisesti lähettämään tällainen viesti kaikille ystävilleen, mikä pitää huijausta elossa. Huijaukset voivat olla esimerkiksi matkapuhelinhuijauksia tai avunpyyntöjä, mutta vastaanottajalle voidaan myös luvata lähettää rahaa ulkomailta. Useimmissa tapauksissa huijauksen alkuunpanijan tarkoitusperien selvittäminen on vaikeaa.

Yleensä ottaen lähes kaikki viestit, joissa sinua kehotetaan lähettämään se edelleen kaikille tuntemillesi ihmisille, ovat huijauksia. Internetissä on monia tätä asiaa käsitteleviä sivustoja, joista voi tarkistaa tällaisten viestien luotettavuuden. Jos epäilet viestin olevan huijaus, hae siitä tietoja Internetistä, ennen kuin lähetät sen eteenpäin.

Tietojenkalastelu

Tietojenkalastelu tarkoittaa rikollista toimintaa, jossa käytetään sosiaalista manipulointia (käyttäjien ohjailua luottamuksellisten tietojen selville saamiseksi). Sen tavoitteena on saada selville luottamuksellisia tietoja, kuten tilinumeroita ja PIN-koodeja. Tähän pyritään yleensä lähettämällä sähköpostiviesti, joka vaikuttaa olevan peräisin luotettavalta henkilöltä tai yritykseltä (pankilta tai vakuutusyhtiöltä).

Viesti voi näyttää hyvin aidolta, ja siinä voi olla matkittavasta lähteestä peräisin olevaa grafiikkaa ja sisältöä. Käyttäjää pyydetään erilaisin verukkein (tietojen tarkistus, varojen hoitoon liittyvät toimet) antamaan henkilökohtaisia tietoja, kuten tilinumero tai käyttäjänimi ja salasana. Kaikkia tällä tavoin saatuja tietoja on helppo käyttää väärin.

Huomaa, että pankit, vakuutusyhtiöt ja muut asialliset yritykset eivät koskaan pyydä käyttäjätunnuksia ja salasanoja sähköpostiviestissä